تصویر ثابت

تصویر ثابت

غذاهای لذیذ بلوچستان
Бɇҥ 牡ǐ


به وبلاگ من خوش آمدید!
بلوچ

غذاهای لذیذ بلوچستان

لیستی از غذاهای مشهور بلوچستان بهمراه روش تهیه و موارد مصرف آن:
۱- نام خوراکی: بانکلینک و برنج

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – باقلای تازه و سبز – برنج – روغن – پیاز دستور تهیه: ابتدا باقلای سبز را بوسیله ی روغن تفت داده و بعد آن را به همراه برنج دم می کنند. مناسبت مصرف: بیشتر در فصل بهار و برداشت باقلا مصرف می گردد.

۲- نام خوراکی: کُوهَل

نوع خوراکی: تنقلات

مواد اولیه: – باقلا سیاه دستور تهیه: باقلای سیاه را در آب جوشانده و بعد از جداکردن پوسته، آن را مصرف می کنند.

مناسبت مصرف: مصرف این غذا زمان خاصی ندارد.

۳- نام خوراکی: گرده

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم را بصورت خمیری سفت درآورده و بصورت قرص های مساوی تقسیم می کنند. بعد تنور را خیلی داغ کرده تا خمیر را سریع بپزد. برخلاف لواش زغال ته تنور باید همواره داغ باشد.

مناسبت مصرف: همراه با غذای روزانه مصرف می گردد.

۴- نام خوراکی: دکّوُ

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد ذرت دستور تهیه: آرد ذرت را خمیر کرده امّا بصورت خمیری که نه شُل باشد نه سفت. بعد آن را روی تابه می پزند.

مناسبت مصرف: مصرف این غذا زمان خاصی ندارد.

۵- نام خوراکی: ماهیگ پَچ

نوع خوراکی: غذا

مواد اولیه: – ماهی کوچک رودخانه ای – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم را خمیر کرده و همه ی آن را پهن می کنند. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند و ماهی کوچک رودخانه ای را بوسیله برگ سبز درخت خرمای روی آتش گذاشته تا کباب شود. بعد این ماهی ها را روی یک تکّه از خمیر گذاشته و تکه ی دیگر را روی آن می گذارند بعد آن را داخل تنور داغ گذاشته تا بپزد.

مناسبت مصرف: بیشتر در فصل های باران زا مصرف شده است.

۶- نام خوراکی: رهتو

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد ذرت – پیه دستور تهیه: این نان برخلاف شلّو که آرد ذرت بصورت خمیری آبکی و شل می باشد خمیرش کمی سفت است و این خمیر را روی تابه به تنهایی یا همراه با ماهی شور می پزند. در بعضی مواقع آن را همراه با پیه می پزند.

مناسبت مصرف: بیشتر در فصل زمستان مصرف می گردد.

۷- نام خوراکی: تینی

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم بصورت خمیری آبکی و شل درآورده و آنرا بوسیله ی تابه با کف دست طوری می پزند که ضخامت آن خیلی کم و نازک باشد. دستور مصرف: این نان همواره با سوپ مرغ محلّی مصرف می شود.

مناسبت مصرف: بیشتر در هنگام بعد از زایمان مصرف می شود.

۸- نام خوراکی: گِلّدوُک (پُراتا)، که در منطقه ی سرحد چلبک می گویند

نوع خوراکی: کیک کوچک (نان برشته)

مواد اولیه: – شکر – روغن – آرد – زعفران – تخم مُرغ – هِل – جوش شیرین – خمیرمایه دستور تهیه: ابتدا آرد را بصورت خمیر در می آورند بعد به آنها شکر مخلوط کرده و به آنها زعفران اضافه می کنند بعد به آنها تخم مرغ و هِل را اضافه کرده و همراه با جوش شیرین و خمیرمایه مخلوط می کنند. بعد آن را تا نیم ساعت گذاشته تا بصورت خمیر سفت یا آرد آماده درآید. بعد این خمیر را بوسیله روغن داغ که تقریباً زیاد هم می باشد می پزند تا مادامیکه به رنگ قهوه ای پررنگ درآیند داخل روغن می مانند.

مناسبت مصرف: بیشتر در ایام عروسی به عنوان شیرینی استفاده می شود.

۹- نام خوراکی: ورویی (اِشکری)

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم – آب دس

طرز تهیه: آرد گندم را بصورت خمیری که خیلی شُل یا خیلی سفت نباشد، در می آورند بعد آن را روی تابه ای که بوسیله ی سه پایه روی زغال داغ قرار گرفته می گذارند. بعد از مدتی که پشت نان بوسیله تابه پخته شد تابه را برگردانده تا روی نان بوسیله ی زغال داغ پخته شود.

مناسبت مصرف: این غذا بیشتر در هنگام زمستان و در فصل های باران زا مصرف می شود.

۱۰- نام خوراکی: تاپَکی

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد ذرت – روغن حیوانی – دوغ یا شیرترش دستور تهیه: آرد ذرت را خمیر کرده و روی سنگی که شبیه تابه می باشد بصورت نان می پزند. این نان را همراه با روغن حیوانی و شیرترش مصرف می کنند.

مناسبت مصرف: مصرف این غذا زمان خاصی ندارد.

۱۱- نام خوراکی: دست پچ

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم را ابتدا بصورت خمیری که نباید زیاد سفت و ترش باشد درآورده و آن را به قرص های مساوی تقسیم می کنند. بعد تنور را داغ کرده و زغال درون تنور به اندازه ی کافی و زیاد نباشد تا روی نان را نسوزاند.

مناسبت مصرف: همواره به همراه غذای روزانه مصرف می گردد.

۱۲- نام خوراکی: سیسرِک

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم – آب – شکر – روغن دستور تهیه: آرد گندم را خمیر کرده و آن را بصورت خمیر شُل و آبکی در می آورند بعد آن را بوسیله ی تابه بصورت نان می پزند و در حین پختن به آن شکر اضافه می کنند.

مناسبت مصرف: این غذا در هنگام عروسی و زایمان مصرف می شود.

۱۳- نام خوراکی: پُناریک

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم را خمیر کرده و می گذارند تا کمی سفت شود. ماسه های شسته رودخانه ای را بوسیله ی آتش داغ می کنند. بعد خمیر را پهن کرده و روی ماسه های داغ می گذارند بعد روی آن را توسط ماسه های داغ که کنار گذاشته ایم می پوشانیم و روی این ماسه ها را زغال یا آتش می گذارند تا خمیر کاملاً بپزد و بصورت نان دربیاید.

مناسبت مصرف: این غذا بیشتر در مسافرت ها مصرف می گردد.

۱۴- نام خوراکی: تلانتَلو

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد را خمیر کرده و آن را بصورت تکه های متوسط در می آورند و بعد آن را بوسیله ی نان پز پهن می کنند و بعد روی تکه ی پهن شده روغن ریخته و تکه دیگر را روی آن پهن می کنند و آن را تابه می پزند. مناسبت مصرف: این غذا بیشتر هنگام عروسی مصرف می گردد. نام خوراکی: شلّو نوع خوراکی: نان مواد اولیه: – آرد ذرت دستور تهیه: آرد ذرت را بصورت خمیری شل و آبکی درآورده و آن را بوسیله ی ملاقه روی تابه بصورت دوایر متحدالمرکزی درآورده و می پزند. دستور مصرف: این نان بیشتر همراه با غذاهایی از قبیل کشک بلوچی، ماهیگ سورین و …، بصورت گرم مصرف می گردد.

مناسبت مصرف: بیشتر در فصل های سرما و باران زا مصرف می گردد.

۱۵- نام خوراکی: تینی

نوع خوراکی: نان

مواد اولیه: – آرد گندم دستور تهیه: آرد گندم بصورت خمیری آبکی و شل درآورده و آنرا بوسیله ی تابه با کف دست طوری می پزند که ضخامت آن خیلی کم و نازک باشد. دستور مصرف: این نان همواره با سوپ مرغ محلّی مصرف می شود.

مناسبت مصرف: بیشتر در هنگام بعد از زایمان مصرف می شود.

۱۶- نام خوراکی: کاوَک

نوع خوراکی: سبزیجات

مواد اولیه: – کاوک (نوعی سبزی) – انار دانه دستور تهیه: کاوک را ابتدا خرد کرده و بعد آن را با روغن داغ می پزند. در بعضی موارد آن را با نان تافتون مخلوط می کنند.

مناسبت مصرف: مصرف این نوع سبزیجات زمان خاصی ندارد.

۱۷- نام خوراکی: حلواخرما

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – خرما مضافتی یا ربی – آرد – روغن دستور تهیه: آرد را در روغن تفت می دهند و سپس خرما را مخلوط کرده و به هم می زنند تا بصورت حلوا در می آید.

مناسبت مصرف: پذیرایی ـ در زمستان روزهای ابری مصرف می کنند.

۱۸- نام خوراکی: حلوا مالیده (چنگال)

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – نان سریک (آرد گندم را خمیر کرده و بصورت کلفت روی تابه (تین) می گذارند) – کره ی محلی (نیمک) – خرما دستور تهیه: خرما را با نان سیرک خرد شده مخلوط کرده و سپس کره ی محلی را در ظرف روی آتش آب کرده و داغ روی خرمای مالیده شده می ریزند آماده خوردن خواهد شد.

مناسبت مصرف: پذیرایی ـ بیشتر در فصل بهار که کره ی محلی فراوان است، درست می کنند.

۱۹- نام خوراکی: پندی و پس

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – خرما – آرد جو (پس) که از جوی تفت داده شده روی آتش درست می شود. دستور تهیه: آرد مخصوص یعنی پس را با خرما مخلوط کرده و می خورند.

مناسبت مصرف: این شیرینی در تابستان مصرف می شود.

۲۰- نام خوراکی: حلوامَدر

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – خرما مضافتی – کره ی محلی (نیمک) – ذرت خرد شده دستور تهیه: کره ی محلی را ذوب کرده و تفاله آن را در ظرفی گذاشته و ذرت خرد شده به آن اضافه می کنند و سپس خرما را اضافه نموده و مخلوط می کنند.

مناسبت مصرف: در فصل بهار که کره ی محلی زیاد می باشد.

۲۱- نام خوراکی: خرماترامَپن

نوع خوراکی: شرینی

مواد اولیه: – خرما – جو دستور تهیه: جوییی که تازه زرد شده، خشک شده آرد می کنند سپس الک شده ی آن را با خرما مخلوط می کنند.

مناسبت مصرف: فصل تازه خوری جو

۲۲- نام خوراکی: عالم په ذر

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – آرد – روغن – خرما دستور تهیه: آرد را در روغن تفت داده تا به رنگ طلایی شود و بصورت مایه رقیق روی خرما می ریزند.

مناسبت مصرف: پذیرایی

۲۳- نام خوراکی: حلوا شکری

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – آرد – روغن – شکر دستور تهیه: آرد را در روغن تفت داده می شود شکر با آب مخلوط کرده و روی آرد کم کم اضافه نموده و مخلوط می کنند تا کمی سفت شود.

مناسبت مصرف: پذیرایی ـ مراسم عروسی.

۲۴- نام خوراکی: پندی ذرت

نوع خوراکی: شیرینی

مواد اولیه: – خرما – ذرت خرد شده خیلی ریز ولی آرد نیست. دستور تهیه: خرما را با ذرت خیلی خرد شده مخلوط می کنند و بصورت گلوله به اندازه توپ کوچک درآورده.

مناسبت مصرف: مخصوص دانش آموزان ـ کشاورزان.

۲۵- نام خوراکی: دلَک

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – گندم دستور تهیه: دانه های گندم را خرد کرده بعد آن را بصورت سوپ درست می کنند.

مناسبت مصرف: بیشتر در ایام سوگواری و محرم استفاده می شود.

۲۶- نام خوراکی: هَلیسَه

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – گندم – گوشت – پیه دستور تهیه: ابتدا گندم را کوبیده تا پوست آن جدا شود. بعد آن را شسته و به همراه گوشت، پیه یا دُمبه با آب مخلوط کرده و می پزند تا بصورت سوپ غلیظ درآید.

مناسبت مصرف: بیشتر در ایام سوگواری و محرم و فصل زمستان مصرف می شود.

۲۷- نام خوراکی: آرتُو

نوع خوراکی: آبکی

مواد اولیه: – تاساپ (نوعی دارو که شامل ده داروی گیاهی پودر شده است، می باشد) – نبات – آرد – روغن حیوانی دستور تهیه: ابتدا آرد را با روغن برشته می کنند بعد تاساپ را به آنها اضافه کرده و کمی آب را همراه با کمی نبات با آنها مخلوط می کنند. دستور مصرف: بیشتر هنگام صبحانه مصرف می گردد.

مناسبت مصرف: بعد از زایمان مصرف می گردد.

۲۸- نام خوراکی: مرغ محلی به همراه نان تینی

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – جوجه ی محلی – نان تینی – پیاز – روغن حیوانی دستور تهیه: ابتدا پیاز را بوسیله روغن حیوانی تفت داده بعد جوجه ی محلی (اگر زرد رنگ باشد بهتر است) را که آماده است را با آنها مخلوط کرده و می پزند. بعد از پختن و آماده شدن غذا آن را به همراه نان تینی مصرف می کنند.

مناسبت مصرف: بعد از زایمان بیشتر مصرف می گردد.

۲۹- نام خوراکی: تَخلان

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – گندم – دُمبه دستور تهیه: خوشه ی گندم نیمه زرد شده را جوشانده و آن را پهن می کنند تا خشک شود. خوشه ی خشک شده را بر روی زمین یا جسمی سخت می کوبند تا دانه ی گندم از بقیه جدا شود. بعد دانه های گندم را با هاون می کوبند تا بصورت تکه های خیلی خرد شده درآید. این تکه ها را همراه با دمبه یا پیه گوسفند مخلوط کرده و می پزند.

مناسبت مصرف: خوراک زنان تا ۶ روز بعد از زایمان.

۳۰- نام خوراکی: سَبزک

نوع خوراکی: غذای روزانه

مواد اولیه: – خوشه ی گندم دستور تهیه: خوشه گندم سبز رسیده را ابتدا روی آتش گذاشته تا کمی برشته شود بعد آن را آویزان کرده تا کاملاً خشک شود بعد آن را به زمین کوبیده تا دانه ی گندم از بقیه جدا شود. دانه های گندم را خرد کرده و آن را بصورت سوپ درست می کنند. دستور مصرف: بیشتر در هنگام سرماخوردگی و گلودرد مصرف می شود.

مناسبت مصرف: بیشتر در فصل زمستان و خوراک زنان بعد از زایمان.

/محمد امین ایرانی/




姭ԤϐȤ
­祏懼/font>
Îҭ䡣ه∼/font>